Weganizm – czy to dieta dla Ciebie?

Na pewno każdy z nas słyszał o diecie wegetariańskiej czy wegańskiej. To właśnie o tej drugiej warto dowiedzieć się nieco więcej. Co można jeść na diecie wegańskiej, dla kogo jest ona najlepsza i czy na pewno dobra dla zdrowia? Postaramy się odpowiedzieć również na pytanie, które nurtuje wiele osób – jakie weganie jedzą słodycze? Przecież czekolada, ciasta, batony – zawierają mleko czy jaja niedozwolone w diecie wegańskiej. A jednak da się i bez nich wyczarować coś słodkiego. Jak więc wygląda weganizm w praktyce?

Wege, czyli roślinne

Weganizm polega na jedzeniu posiłków składających się tylko z roślin. Dozwolone są więc owoce i warzywa, natomiast unika się nabiału, mięsa, ryb, wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego i jaj. Dla niektórych to bardzo trudna dieta i wymaga samodyscypliny. Bywa także uważana za mało białkową, ale wystarczy odpowiednio ją ułożyć, aby dostarczała wszelkich składników odżywczych. Dla wszystkich, którzy chcą spróbować weganizmu, najlepszym rozwiązaniem jest przejście na taką dietę na np.: miesiąc. Nie będzie to łatwe, wykluczyć z diety wszelkie produkty odzwierzęce. Nie będziesz mógł jeść choćby masła, jogurtów, mlecznej czekolady, jajek, a to dopiero początek. Możesz dla ułatwienia zacząć pierwszy tydzień od wegetarianizmu i najpierw unikać mięsa i ryb. Tak będzie łatwiej i Twój organizm nie przeżyje takiego szoku.

Nie taki weganizm straszny…

Na szczęście wiedza na temat diety wegańskiej jest na wyciągnięcie ręki. W internecie znajduje się wiele przepisów, blogów oraz wideo na temat przygotowywania posiłków wegańskich. Możesz więc wypróbować wiele z nich, poznawać nowe smaki oraz testować, które z nich najbardziej Ci odpowiadają. Dieta wegańska jest zazwyczaj niskokaloryczna, dlatego sprzyja też utracie wagi. Szczególnie, że mało jest ogólnie dostępnych przekąsek i słodyczy, po które można sięgnąć, a to one zwykle nabijają dodatni bilans kaloryczny. Wiele osób najpierw bardzo chudnie przechodząc na wege. Warto wtedy robić sobie regularnie badania czy też nie brakuje w organizmie cennych składników mineralnych – magnezu, żelaza, potasu. Nie dla każdego dieta wegańska będzie odpowiednia i trzeba się z tym liczyć.

Czy dieta wegańska jest dla Ciebie?

Jeśli niemal od zawsze nie przepadasz za mięsem czy nabiałem, nie czujesz potrzeby umieszczania ich w diecie, za to przepadasz za warzywami i owocami, to ta dieta może być dla Ciebie odpowiednia. W dodatku plusem jest jej różnorodność oraz możliwość testowania nowych smaków. Jeśli lubisz eksperymentować w kuchni, to będzie ona dla Ciebie idealnym polem do popisu. Możesz zaskoczyć bliskich, jakie pyszne dania wegańskie przy odrobinie pracy wyczarujesz na talerzu. Na pewno dużą zaletą diety wege jest jej lekkość i duża ilość witamin w diecie, płynąca z warzyw i owoców. Dodatkowo weganie jedzą zdrowiej, bo częściej niż osoby jedzące wszystko, czytają etykiety produktów!

A na koniec przepis na wegański deser!

Deser wege z trzech składników – przygotuj dwa woreczki ryżu, tabliczkę gorzkiej czekolady i mleczko kokosowe. Ugotuj ryż, rozpuść gorzką czekoladę i dodaj do nich gęstą część mleczka kokosowego. Zmiksuj całość, wylej na blachę i wstaw do lodówki na noc. Rano możesz oblać czekoladą i posypać kokosem lub udekorować owocami. Ten deser przypomina ciasto brownie, jednak jest lekki i mniej słodki. Zrób go już dziś, smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *